læstadianere regler

Alt du trenger å vite om
læstadianere regler

Læstadianere er en religiøs bevegelse som oppstod på 1800-tallet i Finland, og som i dag har tilhengere over hele verden. Læstadianismen er kjent for sine strenge regler og retningslinjer for tro og livsførsel. I denne artikkelen vil vi se nærmere på noen av de viktigste læstadianske reglene.

En av de mest sentrale læstadianske reglene er avholdenhet fra alkohol og tobakk. Læstadianere tror på å leve et rent og avholdende liv, og alkohol og tobakk anses som syndige og skadelige for kroppen. Derfor unngår læstadianere disse rusmidlene og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

En annen viktig regel blant læstadianere er trofasthet i ekteskapet. Ekteskapet anses som en hellig institusjon, og utroskap og skilsmisse er sterkt mislikt innen læstadianismen. Læstadianere oppfordres til å være trofaste mot sin ektefelle og å løse eventuelle konflikter på en fredelig og konstruktiv måte.

Læstadianere praktiserer også en streng søndagsobservans. På søndager avstår læstadianere fra å utføre verdslige gjøremål og fokuserer i stedet på bønn, bibellesning og fellesskap med andre troende. Søndagen anses som en hellig dag som skal dedikeres til Gud og åndelige aktiviteter.

I tillegg til disse reglene praktiserer læstadianere også en rekke andre regler og retningslinjer for tro og livsførsel. Disse reglene varierer noe fra menighet til menighet, men felles for dem alle er fokuset på å leve et hellig og rettferdig liv i tråd med læstadiansk lære.

Sammenfattende kan vi si at læstadianere følger en rekke strenge regler og retningslinjer for tro og livsførsel. Disse reglene er ment å hjelpe læstadianere til å leve et hellig og rettferdig liv i tråd med læstadiansk lære. Ved å følge disse reglene håper læstadianere å oppnå frelse og et nært forhold til Gud.

Responses

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *